کارتن ، جعبه کارتنی ، جعبه مقوایی و لوله مقوایی محصول نهایی و یا فرایند پایانی چرخه بازیافت کارتن و کاغذ در گروه اطلس كارتن تبريز می باشد.

کارتن یا جعبه در چهار نوع دایکاتی عادی مقوایی لمینتی با طراحی و چاپ بسیار متنوع و در ابعاد گوناگون و طبق سفارشات در دو حات تولید و ارائه می گردد:

حالت اول :

در این حالت مشخصات فنی ، کیفی و ابعاد مورد نظر توسط مشتری اعلام گشته تا نمونه اولیه تهیه و پس از تأیید نهایی توسط مشتری ، تولید انبوه در اسرع وقت انجام پذیرد.

حالت دوم :

در این حالت نمونه دریافتی از مشتری توسط کارشناسان مجرب بررسی و تحلیل گردیده تا صورت برداری جزئیات انجام پذیرفته و نتیجه آن جهت تولید انبوه به تأیید مشتری برسد.

پس از طی مراحل فوق صورت جزئیات به عنوان برنامه تولید به واحد تولید ورق کارتن یا مقوا ارائه گشته تا نسبت به تولید گستره ی ورق و مقوای مورد نیاز اقدامات لازم به عمل آید. نهایتاً پس از تحویل گستره ورق یا گستره ی مقوا از واحد های مربوطه، فراخور نوع کارتن وجعبه ی درخواستی ، دستگاه های مرتبط تعیین تا مراحل تولید و بسته بندی انجام و محصول نهایی پس از آماده سازی به آدرس خریدار بارگیری و ارسال گردد.

جعبه سازی و کارتن سازی چیست ؟

کارتن_سازی

بسته بندی از نگاه ویکی پدیا

بسته‌بندی جزء لازم و ضروری یک محصول است که شناساندن و نگهداری محصول را از تولید تا مصرف بر عهده دارد. علم طراحی بسته‌بندی علم، هنر و فناوری محافظت از محصول برای نگهداری، انبارش، انتقال و توزیع، ذخیره، فروش و استفاده از آن است به گونه‌ای که از سویی کمترین آزار در حین تولید تا مصرف به محتوای محصول و از سوی دیگر به محیط زیست وارد گردد. بسته‌بندی شامل مراحل طراحی، ارزیابی، و تولید بسته‌ها می‌شود. بسته‌بندی بطور بسیار جامعی بر زندگی ما سایه افکنده است، به‌طوری‌که ما در تمام اطراف خود آن را مشاهده می‌کنیم. از اقلام مواد غذایی و دارویی گرفته تا کالاهای مصرفی و لوازم خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیک مانند محصولات پتروشیمیایی همه با بسته‌بندی مرتبط هستند. وظیفه اصلی بسته‌بندی محافظت از محصول است. بسته‌بندی با برچسب‌های استاندارد این امکان را به ما می‌دهد تا متوجه شویم چه نوع محصولی داخل بسته قرار دارد و شرایط حفظ و نگهداری آن چگونه است. سازمان جهانی استاندارد (ISO) و سازمان‌های معتبر و ملی استاندارد کشورهای پیشرفته گام‌های مهمی در تدوین استانداردهای بسته‌بندی و مشخصات فنی آن برداشته‌اند. طراحی بسته‌بندی شامل طراحی فیزیک بسته‌بندی و گرافیک آن است. در زمان حاضر به نظر می‌رسد طراحی بسته‌بندی باید زیرگروه طراحی محصول باشد به گونه‌ای که به طراحی بسته‌بندی به عنوان جزئی از کمپین عملیات طراحی محصول نگریسته شده و همپای آن شروع شود و انجام یابد.

 

منبع ویکی پدیا

جعبه و کارتن از نگاه ویکی پدیا

جعبه کارتن یا جعبه مقوایی نوعی جعبهٔ ساخته شده از مقوا می‌باشد که برای بسته‌بندی انواع کالاها و مواد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضخامت مقوای استفاده شده بستگی به وزن و تراکم کالایی است که داخل آن قرار می‌گیرد. از جعبه کارتن در هنگام بسته بندی استفاده می‌شود.

مرز مشخصی میان کاغذ و مقوا وجود ندارد ولی اغلب کاغذ و مقوا را بر مبنای گرماژ آن دسته‌بندی می‌کنند.

 

منبع ویکی پدیا

عوامل مؤثر بر بسته‌بندی

کیفیت مناسب
سازگاری بسته با محصول
الزامات شرایط محیطی (خصوصاً از لحاظ ایمنی)
سازگاری با طبیعت و محیط زیست

محافظت و نگهداری

آسیب‌های مکانیکی
در طول توزیع
در طول انبارش
آسیب‌های شیمیایی ( اکسیداسیون، فراریت، فاسد شدن، اثر متقابل بسته و محصول، آسیب‌های محیطی، میکروبی / حشرات / حیوانات آلوده )

مشخصات و اطلاعات

جاذبه‌های بازار
راحتی مصرف‌کننده