Written by admin بر آگوست 18, 2022 در کارتن سازی ورق سازی

ورق سازی

یکی از اصلی ترین مراحل برای تولید انواع کارتن، فرایند ورق سازی می باشد. در واقع ورق ها مهم ترین عنصر در تولید کارتن به شمار می روند و تولید کارتن بدون وجود ورق امکان پذیر نیست. همچنین کیفیت نهایی کارتن تولید شده تا حد زیادی به نحوه ساخت ورق بستگی دارد.

کارخانه ورق سازی

کارخانه ورق سازی باید فرایند تولید ورق و نحوه ترکیب مواد اولیه را به خوبی انجام دهند تا بتوانند به محصول باکیفیتی دست پیدا کنند. به همین دلیل شما باید سعی کنید در انتخاب کارخانه مورد نظر خود نهایت دقت را به کار ببرید.
اطلس کارتن با در اختیار داشتن خط ورق سازی 3 لایه  توانایی تولید ورق کارتن تا عرض 200-210-220 را دارد.

ورق کارتن
ورق سازی طی فرایند خاصی انجام می شود و مراحل مختلفی دارد. برخی از افراد مراحل ورق سازی را با همان فرایند ساخت کاغذ اشتباه می گیرند و کاغذ و ورق را دو مورد یکسان می دانند. اما این یک تصور کاملا غلط است و این دو با هم تفاوت دارند.

انواع کاغذ کارتن بسته به کیفیت و قیمت آن مواد بازیافتی تولید میشوند. حال آنکه مهمترین ماده اولیه استفاده شده برای ساخت و تولید ورق کارتن ، انواع کاغذ است؛ اما در هنگام فرایند ساخت ورق کارتن مواد دیگری هم به آن اضافه می شود. مهمترین عامل تاثیرگذار روی قیمت کارتن و قیمت ورق کارتن جنس کاغذ به کار رفته برای تولید آن است.

تولیدکننده ورق کارتن
تولیدکننده ورق کارتن، در کارخانه ورق سازی برای تولید ورق کارتن از چندین لایه مختلف استفاده می کنند. تعداد و جنس این لایه ها به نوع کارتن و کاربردی که قرار است داشته باشد بستگی دارد. تمام کارتن ها اعم از 3 لایه، 5 لایه و 7 لایه از نظر ساختار لایه های بیرونی و داخلی و لایه چسب مشابه هم هستند.

تفاوت اصلی آن ها در تعداد لایه های کاغذ موج دار کنگره ای یا همان فلوت می باشد. به طوریکه در کارتن های 3 لایه از یک فلوت، 5 لایه از دو فلوت و 7 لایه از سه فلوت استفاده می شود. درست مطابق تصویر زیر:

لایه های ورق 3لایه و 5لایه

تولید کننده ورق کارتن با انواع فلوت
فلوت با توجه به رنج کنگره های آن به انواع مختلفی تقسیم می شود و هر کدام از آن ها برای کاربردهای خاصی در ورق سازی مورد استفاده قرار می گیرند. همانطور که در مطلب کارتن فلوت به طور کامل توضیخ دادیم، انواع مختلف فلوت عبارتند از:

ورق کارتن فلوت A:
ورق سازی با A فلوت، این نوع فلوت در هر متر ورق حدود 105 الی 125 کنگره دارد. به همین دلیل معمولا برای بسته بندی محصولات شکستنی و حساس از کارتن هایی ساخته شده با این نوع فلوت استفاده می شود. ضخامت این نوع فلوت هم حدود 4.5 تا 5 میلی متر است.

ورق کارتن فلوتB :
ورق سازی با B فلوت، این فلوت ها از حدود 125 الی 150 کنگره در هر متر ورق برخوردارند و ضخامت آن ها هم چیزی بین 2 الی 3 میلی متر می باشد. کاربرد این نوع فلوت ها هم در ساخت کارتن هایی است که برای بسته بندی وسایل شکستنی و حساس استفاده می شوند.

ورق کارتن فلوت C:
ورق سازی با C فلوت، این فلوت ها حدود 120 الی 140 کنگره یا دندانه در هر متر ورق دارند. ضخامت کلی این فلوت ها حدود 3.5 الی 4 میلی متر می باشد و از استحکام خوب و قابل قبولی نیز برخوردارند. فلوت های نوع C به عنوان کاربردی ترین و پرمصرف ترین نوع فلوت شناخته می شوند و امکان استفاده از آن ها برای بسته بندی انواع محصولات مختلف وجود دارد.

ورق کارتن فلوت E:
ورق سازی با E فلوت، تعداد کنگره های این فلوت در هر متر ورق حدود 290 الی 320 کنگره می باشد و ضخامت آن بین 1 الی 2 میلی متر است. استحکام این فلوت ها کاملا مناسب و قابل قبول است و محافظت متوسطی از محصولات مورد نظر به عمل می آورد.

ورق های ساخته شده با این فلوت ها برای تولید جعبه کفش و مصارف مشابه مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع بیشترین کاربرد این نوع فلوت زمانی است که مشتری به ظرافت جعبه و کارتن اهمیت زیادی می دهد.

ورق کارتن فلوت F:
ورق سازی با F فلوت، این فلوت حدود 0.8 میلی متر ضخامت داشته و تعداد کنگره های آن در هر متر ورق به 420 عدد می رسد. به همین دلیل این فلوت را به عنوان کوچک ترین و ظریف ترین نوع فلوت می شناسند. مقاومت فلوت F بسیار کمتر از انواع دیگر بوده و کاربرد آن هم به مراتب کمتر است. یکی از کاربردهای این نوع فلوت در بسته بندی مواردی مانند ادکلن و لوازم آرایشی و بهداشتی می باشد.

همانطور که متوجه شدید، هرکدام از این فلوت ها ویژگی های خاص خود را داشته و برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. اما در اکثر مواقع برای افزایش استحکام و مقاومت کارتن، ترکیبی از این فلوت ها را در هنگام ورق سازی به کار می برند. به این ترتیب محافظت از محصولات مختلف، به ویژه محصولاتی که احتمال شکستن و آسیب دیدن آن ها بیشتر باشد به صورت مطلوب تری انجام خواهد شد.

تولید ورق کارتن 3 لایه
تولید ورق کارتن 3 لایه، همانطور که گفتیم، در ساخت این نوع ورق از یک لایه فلوت به همراه دو لایه مسطح برای قسمت داخلی و بیرونی ورق استفاده می شود. ورق های 3 لایه پرکاربردترین انواع ورق ها برای کارتن سازی و بسته بندی محصولات مختلف به شمار می روند.

کارتن های ساخته شده با این ورق ها از استحکام خوبی برخوردارند و به خوبی از محصولات مختلف محافظت می کنند. از طرفی دیگر، به دلیل کمتر بودن مواد مصرفی برای تولید ورق کارتن سه لایه در ورق سازی ، قیمت آن ها نسبت به انواع 5 لایه کمتر است.

تولید ورق کارتن 5 لایه
تولید ورق کارتن 5 لایه، پروسه ورق سازی در ورق های 5 لایه به این صورت است که در ساخت آن ها از دو لایه فلوت به صورت ترکیبی استفاده می شود. به همین دلیل مقاومت و استحکام این نوع ورق نسبت به نوع قبلی بیشتر است.

از ورق های 5 لایه معمولا برای ساخت کارتن هایی که قرار است وظیفه بسته بندی و محافظت از وسایل شکستنی را انجام دهند استفاده می شود. لازم به ذکر است فلوت به کار رفته در ساخت این ورق ها ترکیبی از انواع B و C می باشد.

1 نظر
فاطمه

آگوست 18, 2022 @ 09:41

پاسخ

مطالب عالیی

ترک نظر